

INSTRUKCJA KANCELARYJNA I ARCHIWUM ZAKŁADOWE z Anną Rzewuską
Zapraszamy na szkolenie
INSTRUKCJA KANCELARYJNA I ARCHIWUM ZAKŁADOWE
9 wrzesień 2022 r.
w godzinach 9.oo – 14.oo
ZDALNIE
Forma szkolenia online na platformie Clickmeeating
Instrukcja kancelaryjna zawiera ogół zasad postępowania z dokumentacją w komórce organizacyjnej zakładu pracy, wynikających z przyjętego systemu kancelaryjnego. Reguluje ona zasady postępowania z dokumentacją jawną, począwszy od chwili jej wpływu lub wytworzenia w komórce organizacyjnej, do czasu przekazania materiałów archiwalnych i oraz dokumentacji niearchiwalnej do archiwum.
Celem szkolenia jest przybliżenie Uczestnikom zasad obiegu i porządkowania dokumentów oraz ich właściwego gromadzenia. W trakcie szkolenia omówione zostaną obowiązki osób prowadzących archiwum zarówno z publicznego, jak i niepublicznego sektora. Uczestnicy zapoznają się z przepisami kancelaryjno-archiwalnymi i ich zakresem tematycznym. Zdobędą praktyczne umiejętności z zakresu postępowania z dokumentacją, wypełniania obowiązujących formularzy, prowadzenia ewidencji gromadzonej dokumentacji. Dowiedzą się jak poprawnie przejąć dokumentację z komórek organizacyjnych (lub przekazać ją z komórki organizacyjnej do archiwum), jak właściwie przeprowadzić procedurę brakowania dokumentacji oraz jakie kroki muszą podjąć aby przekazać materiały archiwalne do właściwego archiwum państwowego.
Każdy uczestnik otrzyma link ( wraz z instrukcją postępowania ) do platformy na której należy dokonać rejestracji zgodnie z danymi przesłanym w formularzu zgłoszeniowym.
Czas trwania kursu: 5 godzin lekcyjnych (godzina lekcyjna to 45 minut).
Prowadzący Anna Rzewuska
Praktyk, na co dzień współpracuje z archiwami państwowymi, dzięki czemu wiedza przekazywana podczas szkoleń jest zawsze aktualna i zgodna z
najnowszymi przepisami. Prowadziła m.in. archiwum zakładowe Centralnego Ośrodka Badań Jakości w Diagnostyce Laboratoryjnej. Tworzy i wdraża przepisy kancelaryjne, a także prowadzi szkolenia, warsztaty, konsultacje i prace archiwizacyjne na terenie całego kraju, dzięki czemu szkolenia charakteryzują się wysokim stopniem wiedzy praktycznej. Olbrzymim zainteresowaniem cieszą się również gwarantowane konsultacje poszkoleniowe. Pracuje na zlecenie podmiotów publicznych i prywatnych, porządkując dokumentację ministerstw, urzędów centralnych, samorządowych jednostek administracyjnych i innych podmiotów publicznych oraz firm prywatnych. Wspiera wiele jednostek w prowadzeniu ich archiwów zakładowych i składnic akt. Współpracowała (lub nadal współpracuje) m.in. z: sądami, teatrami, instytucjami i ośrodkami kultury, biurami festiwalowymi, urzędami miast i gmin, starostwami powiatowymi, placówkami oświatowymi i medycznymi, ośrodkami naukowo-badawczymi. Specjalizuje się w archiwizacji dokumentów, obiegu i zarządzaniu dokumentacją w jednostce, prowadzeniu archiwów zakładowych i składnic akt oraz tworzeniu i wdrażaniu przepisów kancelaryjno-archiwalnych.
Adresaci szkolenia to:
– Pracownicy państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych,
– Pracownicy jednostek samorządu terytorialnego,
– Archiwiści zakładowi, zobowiązani do realizacji zadań archiwum zakładowego lub składnicy akt,
– Przedstawiciele podmiotów niepaństwowych (samorząd zawodowy, fundacje, stowarzyszenia, szkoły, przedszkola, firmy prywatne),
– Osoby, które dopiero przejęły obowiązki archiwisty,
– Osoby, którym powierzono zadanie uporządkowania zasobu archiwum zakładowego lub składnicy akt,
– Osoby, które przygotowują dokumentację do brakowania lub przekazania materiałów archiwalnych do archiwum państwowego,
– Osoby szukające praktycznych wskazówek, chcące zdobyć nową lub pogłębić już posiadaną wiedzę,
– Wszyscy zainteresowani tematyką szkolenia.
Metody pracy i materiały szkoleniowe: Szkolenie ma charakter warsztatów popartych licznymi praktycznymi przykładami, a jego celem jest wyjaśnienie kwestii niejasnych lub budzących wątpliwości. W trakcie spotkania zostaną omówione zmiany związane z funkcjonowaniem, zasadami tworzenia i prowadzenia archiwizacji dokumentów w jednostce. W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę.
PROGRAM
I. Instrukcja kancelaryjna
- Określenie systemu kancelaryjnego oraz zdefiniowanie jednolitego rzeczowego wykazu akt
- Ustalenie podziału czynności kancelaryjnych i obiegu dokumentacji
- Zasady przyjmowania, otwierania i sprawdzania przesyłek
- Obowiązki w zakresie przeglądania i przydzielania przesyłek
- Zasady rejestrowania spraw i znakowania akt oraz zakładania i prowadzenia teczek aktowych
- Formy załatwiania spraw
- Zasady sporządzania odpisów i uwierzytelnionych kopii dokumentacji
- Zasady podpisywania pism
- Ustalenia dotyczące wysyłania pism
- Zasady przechowywania dokumentacji w komórkach organizacyjnych
- Zasady przekazywania akt spraw zakończonych do archiwum zakładowego/składnicy akt
- Ustalenia dotyczące wykorzystania narzędzi informatycznych w czynnościach kancelaryjnych
- Obowiązki w zakresie postępowania z dokumentacją w przypadku reorganizacji lub likwidacji jednostki lub jej komórki organizacyjnej.
II. Archiwum zakładowe – organizacja i zakres działania
- Organizacja i zadania archiwum zakładowego/składnicy akt
- Personel
- Lokal archiwum zakładowego/składnicy akt;
- Przejmowanie dokumentacji do archiwum zakładowego /składnicy akt;
- Przechowywanie i zabezpieczanie zgromadzonej dokumentacji oraz prowadzenie jej ewidencji
- Przeprowadzanie skontrum dokumentacji oraz porządkowanie dokumentacji w archiwum zakładowym/składnicy akt;
- Udostępnianie dokumentacji przechowywanej w archiwum zakładowym/składnicy akt;
- Wycofywanie dokumentacji ze stanu archiwum zakładowego/składnicy akt;
- Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
- Przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego
- Sprawozdawczość archiwum zakładowego/składnicy akt.
II. Etapy prac archiwizacyjnych:
- Studia wstępne;
- Rozpoznanie przynależności zespołowej;
- Segregacja i systematyzacja;
- weryfikacja kategorii archiwalnych,
- brakowanie przeterminowanej dokumentacji archiwalnej,
- archiwizowanie materiałów archiwalnych,
- archiwizowanie dokumentacji niearchiwalnej,
- uzupełnienie opisów dokumentacji pozostającej w archiwum zakładowym,
- nadawanie układu dokumentacji w zespole,
- inwentaryzacja,
- znakowanie dokumentacji (nadawanie sygnatury archiwalnej),
- opracowanie krótkiego rysu historycznego jednostki organizacyjnej.
Efektem kształcenia na kursie będzie poszerzenie posiadanej wiedzy oraz doskonalenie już posiadanych umiejętności zawodowych oraz usystematyzowanie wiedzy z zakresu jak poprawnie przejąć dokumentację z komórek organizacyjnych (lub przekazać ją z komórki organizacyjnej do archiwum), jak właściwie przeprowadzić procedurę brakowania dokumentacji oraz jakie kroki muszą podjąć aby przekazać materiały archiwalne do właściwego archiwum państwowego, umiejętność wykonywania pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej, umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania.
Sposób i forma zaliczenia:
Formą zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wydanego na podstawie par. 22 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. poz. 652).
Odpłatność za uczestnictwo w szkoleniu wynosi 290,00 zł netto/356,70 brutto, obejmuje wykłady, konspekty wykładowców; zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
Zapisz się już dziś, wypełnij Formularz zgłoszeniowy.
Możesz także pobrać kartę zgłoszeniową i wysłać ją do nas mailowo
oraz oświadczenie o finansowaniu szkolenia ze środków publicznych.