Przejdź do treści

Dofinansowanie KFS 2025

Poznaj priorytety Krajowego Funduszu Szkoleniowego w 2025 roku

Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS) to instrument, który ma na celu wspieranie pracodawców w inwestowaniu w rozwój kompetencji swoich pracowników. W 2025 roku wprowadzone zostaną nowe wytyczne, które mają na celu usprawnienie procesu ubiegania się o dofinansowanie oraz zwiększenie dostępności szkoleń dla różnych grup zawodowych.

W 2025 roku Krajowy Fundusz Szkoleniowy ma szansę odegrać kluczową rolę w transformacji rynku pracy w Polsce. Skupiając się na wsparciu w obszarach deficytowych, technologicznych innowacjach oraz integracji społecznej, KFS ma na celu nie tylko rozwój umiejętności, ale również budowanie silnej i zrównoważonej gospodarki. Współpraca z lokalnymi instytucjami oraz elastyczne podejście do potrzeb rynkowych będą kluczowe dla sukcesu tych inicjatyw.

Głównym celem KFS jest poprawa jakości kształcenia i dostosowanie umiejętności pracowników do zmieniających się potrzeb rynku pracy. Fundusz ma wspierać pracodawców w finansowaniu szkoleń, kursów i innych form kształcenia, co w efekcie przyczyni się do podniesienia konkurencyjności polskiej gospodarki.

Nowe wytyczne na rok 2025

Wytyczne dotyczące KFS na rok 2025 przewidują szereg zmian, które mają na celu uproszczenie procedur oraz zwiększenie elastyczności w zakresie dofinansowania. Wśród kluczowych zmian znajdują się:

  1. Uproszczenie procedur aplikacyjnych: Wprowadzenie prostszych formularzy i szybszych terminów rozpatrywania wniosków ma na celu zachęcenie większej liczby pracodawców do korzystania z funduszu.
  2. Zwiększenie dostępności szkoleń: Nowe regulacje mają umożliwić dostęp do finansowania dla szerszego kręgu pracowników, w tym osób z mniejszych firm oraz pracujących w sektorach wymagających szczególnego wsparcia.
  3. Promowanie szkoleń odpowiadających na potrzeby rynku: KFS będzie kładł większy nacisk na finansowanie szkoleń związanych z nowymi technologiami i umiejętnościami cyfrowymi, które są kluczowe w kontekście transformacji cyfrowej.
  4. Wsparcie dla osób w trudnej sytuacji: W ramach funduszu przewidziano dodatkowe środki na szkolenia dla osób z grup defaworyzowanych, co ma na celu zwiększenie ich szans na rynku pracy.
  5. Współpraca z instytucjami edukacyjnymi: KFS planuje nawiązać bliższą współpracę z uczelniami oraz instytucjami szkoleniowymi, aby zapewnić wysoką jakość oferowanych programów kształcenia.

Priorytet wydatkowania KFS w roku 2025 – eliminacja luk kompetencyjnych

W roku 2025 Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS) stanowić będzie kluczowe narzędzie wsparcia dla pracowników i pracodawców w Polsce, mając na celu rozwój umiejętności i kwalifikacji w kontekście zmieniającego się rynku pracy. W obliczu dynamicznych zmian społeczno-gospodarczych, a także wyzwań takich jak kryzysy naturalne i transformacje technologiczne, priorytety wydatkowania środków KFS zostały jasno określone. Przedstawimy główne kierunki wsparcia, które będą realizowane w 2025 roku.

Limit podstawowy – pula ministra

Jeden pracodawca składa jeden wniosek, w którym uwzględnia wszystkie działania, o których finansowanie się ubiega oraz wszystkie osoby, które chce nimi objąć. Pracodawcy, którzy mają siedzibę lub prowadzą działalność na terenie powiatu ……………. i miasta ……………… składają wniosek o przyznanie środków z KFS w Powiatowym Urzędzie Pracy w …………………
 
Pracownicy/pracodawcy objęci wsparciem muszą być zatrudnieni/wykonywać pracę na terenie swojego powiatu. Urząd Pracy nie będzie brał pod uwagę pracowników zatrudnionych na terenie innego powiatu niż obszar działania Powiatowego Urzędu Pracy w……………, gdyż środki KFS przeznacza się na rozwój przedsiębiorców swojego powiatu.
 

  1. Wnioski należy składać na aktualnym druku dostępnym do pobrania w wersji edytowalnej na stronie internetowej Powiatowego Urzędu Pracy w ………………
  1. w formie papierowej – w siedzibie Urzędu w ………………….. W przypadku wniosków nadesłanych pocztą lub przesyłką kurierską, o złożeniu wniosku decyduje data i godzina wpływu wniosku do PUP;
  2. drogą elektroniczną – wnioski muszą być podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach  o podpisie elektronicznym lub potwierdzone profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej. O złożeniu wniosku decyduje data i godzina wpływu wniosku na platformę ePUAP lub praca.gov.pl – w pierwszym dniu naboru od ………………

Kolejność złożenia wniosków nie ma wpływu na ich ocenę.
Wnioski złożone przed rozpoczęciem lub po zakończeniu naboru nie będą rozpatrywane.
Składając wniosek, prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na ważne informacje i objaśnienia dotyczące wypełniania wniosku opisane w części VII i VIII.
 

  1. Do wniosku o  przyznanie  środków  z  KFS  zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia należy dołączyć:
  1. zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1  i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej  – Oświadczenie dotyczące otrzymanej w okresie ostatnich 3 lat pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie znajduje się w pkt 3 części VI. „Oświadczenia Wnioskodawcy”. Pracodawca może nieodpłatnie zweryfikować wysokość udzielonej mu pomocy de minimis w Systemie Udostępniania Danych o Pomocy (SUDOP) pod adresem https://sudop.uokik.gov.pl.
  2. informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 ro postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – odpowiedni załącznik: A – „Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis” lub B – „Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
  3. uwierzytelnioną kopię dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – np. umowa spółki cywilnej, statut w przypadku stowarzyszenia, fundacji czy spółdzielni lub inne dokumenty właściwe dla jednostek budżetowych, szkół, przedszkoli wraz z dokumentem wskazującym osobę umocowaną do reprezentowania pracodawcy,
  4. program kształcenia ustawicznego –  Załącznik C do wniosku:

Oryginał lub uwierzytelniona kopia programu kształcenia ustawicznego w przypadku ubiegania się o finansowanie kursów lub studiów podyplomowych powinien być złożony na załączniku C dla każdego kierunku kursu/studiów podyplomowych.
 

  1. zakres egzaminu – Załącznik D do wniosku:

Oryginał lub uwierzytelniona kopia zakresu egzaminu powinien być przedłożony na załączniku D do wniosku, jeżeli jego koszt będzie przedmiotem finansowania ze środków KFS.


wzór dokumentu wystawianego przez realizatora usługi potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących.
Wzory dokumentów potwierdzających kompetencje nabyte przez uczestników kształcenia dotyczą kursów, studiów podyplomowych oraz egzaminów. Należy przedłożyć je odrębnie dla każdego przewidzianego do realizacji działania (np. jeżeli przedmiotem finansowania będą 3 kursy o różnej tematyce, to wniosek powinien zawierać 3 wzory dokumentów potwierdzających ukończenie kształcenia w danym zakresie).
Nie ma obowiązku dołączania do wniosku wzorów ww. dokumentów jeśli są one określone powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. W tej sytuacji wnioskodawca w części V.1 wniosku w poz. C powinien precyzyjnie wskazać przepis prawa, w którym wzór takiego dokumentu został określony, z podaniem jego publikatora (dziennik ustaw, rozporządzenie, rok wydania oraz nr/poz.), np. „Załącznik nr (…) do rozporządzenia z dnia (…) w sprawie (…), Dz.U. (…)”.
W przypadku kursów zakończonych egzaminem zewnętrznym/państwowym – część V.1 wniosku stanowiącą porównanie dostępnych ofert rynkowych należy sporządzić odrębnie dla każdego kursu i egzaminu. W związku z tym do wniosku powinny zostać dołączone w odpowiedniej ilości sztuk:

  1. programy kształcenia (na załączniku C),
  2. zakresy egzaminów (na załączniku D),
  3. wzory dokumentów potwierdzających kompetencje nabyte przez uczestników odnoszące się do każdego kursu oraz egzaminu osobno (jeśli ich wzory wynikają z przepisów powszechnie obowiązujących wystarczy we wniosku wskazać podstawę prawną ich wydania).

 
UWAGA: W przypadku niedołączenia do wniosku któregokolwiek z wymienionych w pkt 4 ppkt 1-6 ogłoszenia o naborze wniosków wymaganych załączników wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.
W przypadku gdy pracodawcę reprezentuje pełnomocnik do wniosku musi być załączone pełnomocnictwo określające jego zakres i podpisane przez osoby uprawnione do reprezentacji pracodawcy. Pełnomocnictwo należy przedłożyć w oryginale, w postaci notarialnie potwierdzonej kopii lub kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez osobę udzielającą pełnomocnictwa.
 

  1. Etapy oceny wniosków.

Kryteria oceny formalnej:

  1. wniosek jest kompletny (zawiera wymagane załączniki),
  2. wnioskodawca ma siedzibę lub prowadzi działalność na terenie Legnicy lub powiatu legnickiego,
  3. wniosek został podpisany przez osoby upoważnione,
  4. wnioskodawca na dzień złożenia wniosku spełnia definicję pracodawcy wg Kodeksu Pracy,
  5. wnioskodawca wykazał, że na dzień złożenia wniosku każdy z pracowników wytypowanych do objęcia wparciem spełnia definicję pracownika wg Kodeksu Pracy,
  6. działania planowane do realizacji spełniają definicję kształcenia ustawicznego,
  7. oświadczenia złożone przez Wnioskodawcę nie wykluczają przyznania dofinansowania,
  8. wniosek złożony i wypełniony prawidłowo (wszystkie zawarte we wniosku elementy czytelnie wypełnione).

W przypadku niedołączenia do wniosku wymaganych załączników (kryterium a), wskazanych w pkt 4 ppkt 1-6 ogłoszenia o naborze wniosków, wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.
 
W przypadku nie spełniania warunków ubiegania się o środki KFS opisanych w kryteriach od b) do g) wniosek zostanie rozpatrzony negatywnie. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku Urząd uzasadnia odmowę.
 
W przypadku gdy wniosek pracodawcy jest nieprawidłowo wypełniony (kryterium h), Dyrektor wyznaczy termin nie krótszy niż 7 i nie dłuższy niż 14 dni na jego poprawienie. Wnioski niepoprawione w wyznaczonym terminie pozostają bez rozpatrzenia.


Kryteria oceny merytorycznej:
KRYTERIUM 1 – zgodność dofinansowania działań z ustalonymi przez Ministra właściwego ds. pracy priorytetami wydatkowania środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego w roku 2025:
Dofinansowaniem ze środków KFS zostaną objęte wnioski, które spełniają wymagania przynajmniej jednego z poniższych priorytetów:
Priorytet nr 1 – wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub województwie;
Przy ocenie wniosku Urząd Pracy będzie brał pod uwagę zawody wskazane w badaniu „Barometr zawodów” dla powiatu legnickiego i miasta Legnica:
– Prognozowane zapotrzebowanie na zawody Powiat ……………….. – prognoza na rok 2025 https://barometrzawodow.pl/modul/prognozy-na-plakatach?publication=county&province=1&county=31&year=2025&form-group%5B%5D=all
 – Prognozowane zapotrzebowanie na zawody Powiat ………………………. – prognoza na rok 2025 https://barometrzawodow.pl/modul/prognozy-na-plakatach?publication=county&province=1&county=50&year=2025&form-group%5B%5D=all
Wnioskodawca wskazuje kody zawodów deficytowych, których dotyczy kształcenie, w części IV pkt 3 kol. 5.
Kody zawodów i opisy zadań zawodowych można znaleźć na stronie:
https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow
 
Priorytet nr 2 – wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy;
Pod pojęciem procesów należy rozumieć serię powiązanych ze sobą działań lub zadań, które rozwiązują problem lub prowadzą do osiągnięcia określonego efektu. Proces wdrożenia nowej technologii ma natomiast prowadzić do wytworzenia nowych lub znacząco ulepszonych produktów. Ma to miejsce w sytuacji, kiedy np. przedsiębiorstwo produkcyjne wdraża nowe technologie i systemy lub zamierza zakupić nowe maszyny lub urządzenia, a pracownicy objęci kształceniem ustawicznym będą wykonywać zadania związane z wprowadzanymi zmianami.
Wnioskodawca powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu jednego miesiąca od ukończenia kształcenia zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/planowanymi do wprowadzenia zmianami.
Wsparciem w ramach tego priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych/na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub wdrażała nowe procesy.
Oświadczenie znajduje w części VI pkt 5 „Oświadczenia wnioskodawcy”.
 
Priorytet nr 3 – wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku;
Priorytet ten dotyczy pracodawców prowadzących działalność na terenach, na których obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 roku, oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. 2024, poz. 1859). W/w rozporządzenie dotyczy m.in. także gmin położonych na terenie powiatu i miasta ……………. Dofinansowane formy kształcenia ustawicznego mają wspomagać wprowadzenie zmian umożliwiających utrzymanie się na rynku czy pozwalających uniknąć zwolnień czy wręcz zatrudnić nowych pracowników. Warunkiem skorzystania ze środków jest prowadzenie działalności na terenie gminy z wykazu oraz oświadczenie pracodawcy o konieczności nabycia nowych umiejętności czy kwalifikacji w związku z rozszerzeniem/ przekwalifikowaniem obszaru działalności firmy związanych bezpośrednio ze skutkami powodzi z września 2024 r.
Oświadczenie znajduje w części VI pkt 6 „Oświadczenia wnioskodawcy”.
 
Priorytet nr 4 – poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy;
Szkolenia powinny zawierać tematykę związaną z mobbingiem i dyskryminacją w miejscu pracy, promowaniem bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy, wdrażania procedur przeciwdziałania i reagowania na przypadki nieprawidłowości a także zasad funkcjonowania rad pracowniczych zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 2006r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz.U. 79 poz. 550). Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części IV wniosku oraz program kształcenia.
 
Priorytet nr 5 – promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenie z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej;
Priorytet ten oferuje wsparcie w zakresie poprawy szeroko pojętego zdrowia psychicznego w tym również z zakresu działań go wspierających np. organizacji pracy (kursy z niestandardowych elastycznych form pracy). Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części IV wniosku oraz program kształcenia.
 
Priorytet nr 6 – wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy;
W ramach tego priorytetu może być finansowane kształcenie wyłącznie cudzoziemców. Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności: doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, w szczególności w kontekście słownictwa specyficznego dla danego lub branży, doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu a także rozwój miękkich kompetencji uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów zatrudniających cudzoziemców. Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części IV wniosku, oświadczenie w części VI pkt 7 oraz program kształcenia.
 
Priorytet nr 7 – wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych;
Warunkiem korzystania ze środków jest oświadczenie pracodawcy o konieczności odbycia wnioskowanego kształcenia lub nabycia określonych umiejętności z zakresu usług zdrowotnych i opiekuńczych. Pracodawca musi posiadać PKD w Sekcji Q tj. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna w działach 86 – Opieka zdrowotna, 87 – Pomoc społeczna z zakwaterowaniem, 88 – Pomoc społeczna bez zakwaterowania. W ramach KFS nie można finansować tych samych szkoleń, na które przeznaczone są inne środki publiczne np. specjalizacje pielęgniarek i położnych.
Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części IV wniosku, oświadczenie w części VI pkt 8 oraz program kształcenia.
 
Priorytet nr 8 – rozwój umiejętności cyfrowych;
Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.
Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej, tworzeniem treści cyfrowych, programowaniem czy cyberbezpieczeństwem. Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części IV wniosku oraz program kształcenia.
Priorytet nr 9 – wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną;
Transformacja energetyczna w Polsce ma oznaczać rozwój i przebudowę polskiej energetyki zgodnie z celami polityki klimatyczno-energetycznycznej opierającej się na trzech filarach (dekarbonizacja – czyli redukcja gazów cieplarnianych i rozwój OZE, decentralizacja – odejście od dużych elektrowni na rzecz rozproszonych odnawialnych źródeł energii o mniejszej mocy, digitalizacja – postawienie na infrastrukturę informatyczną). Priorytet adresowany jest do pracodawców, którzy chcą przyczynić się do realizacji w/w celów transformacji, np. przejść z energetyki tradycyjnej, np. węglowej, do bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii np. wiatraków lub farm fotowoltaicznych. Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części IV wniosku oraz program kształcenia.
 
KRYTERIUM 2 – zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy,
Nabywane w ramach kształcenia kompetencje będą oceniane pod względem zgodności z potrzebami lokalnego rynku pracy na podstawie informacji z Części IV wniosku oraz pomocniczo badań i analiz, jakimi dysponuje Powiatowy Urząd Pracy w …………….:
– Barometr zawodów (Prognozowane zapotrzebowanie na zawody Powiat ………………., prognoza na rok 2025, Prognozowane zapotrzebowanie na zawody Powiat ………… – prognoza na rok 2025),
– Lista zawodów i specjalności, na które istnieje zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy na rok 2025.
 
KRYTERIUM 3 – koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do dofinansowania z KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
Ocenie podlegać będzie informacja zawarta w części V.1 wniosku poz. I – porównanie ceny kształcenia ustawicznego z ceną podobnych usług oferowanych na rynku.
 
KRYTERIUM 4 – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
Certyfikat jakości usług posiadany przez realizatora kształcenia ustawicznego jest elementem pozwalającym wyróżnić wnioski, w których realizator taki dokument posiada.
Certyfikatu jakości nie stanowi np. wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, ponieważ wpis ten umożliwia jedynie uzyskanie zlecenia finansowanego ze środków publicznych na prowadzenie szkoleń dla bezrobotnych i poszukujących pracy. Lista certyfikatów jakości dotycząca wiarygodności standardu świadczonych usług opublikowana została na stronie PARP:
https://www.parp.gov.pl/component/content/article/87830:aktualizacja-listy-certyfikatow-lub-dokumentow-poswiadczajacych-udzielenie-akredytacji
Urząd dopuszcza ponadto Akredytację Kuratorium Oświaty.
Posiadane przez realizatora certyfikaty należy wskazać w Części V.1 pkt F wniosku i dołączyć do wniosku uwierzytelnioną kopię takiego dokumentu.
Brak certyfikatu nie jest powodem do odrzucenia wniosku ale może być elementem branym pod uwagę podczas negocjacji opisanych w kryterium 7 oceny.
 
KRYTERIUM 5 – w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
Nie będą finansowane kursy, których realizator nie posiada stosownych uprawnień, tj. dokumentu, na podstawie którego prowadzi pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego (wpis do Rejestru Szkół i Placówek Niepublicznych, odpowiednie PKD w CEiDG lub KRS).
 
KRYTERIUM 6 – plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym;
Plany dotyczące dalszego zatrudnienia pracownika lub, w przypadku pracodawcy, informacja na temat planów co do działalności firmy w przyszłości, to informacja wspomagająca uzasadnienie wniosku, nie jest to formalne zobowiązanie. Plany dotyczące dalszego zatrudnienia powinny być opisane dla każdego uczestnika kształcenia. Urząd bierze pod uwagę informacje zawarte we wniosku w Części IV pkt 2.
 
KRYTERIUM 7 – możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem przyznanego limitu.
W przypadku, gdy łączna kwota złożonych wniosków kwalifikujących się do pozytywnego rozpatrzenia przekroczy kwotę posiadanego limitu, Urząd zastosuje negocjacje* w celu objęcia wsparciem każdego pracodawcy.
W roku 2024 średni koszt dofinansowania na uczestnika kształcenia wyniósł 1 889,48 zł, na pracodawcę (firmę) 10 566,53 zł, limit ogólny KFS (podstawowy + rezerwa): 1 430 000,00 zł.
 
W przypadku pytań związanych z zasadami udzielania wsparcia ze środków KFS, bądź pojawiających się wątpliwości co do sposobu wypełnienia wniosku, informacji udzielają pracownicy Referatu Rozwoju Zasobów Ludzkich w PUP.
 
Nie ma możliwości konsultowania ani weryfikowania z pracownikami urzędu roboczych ani ostatecznych wersji składanych wniosków oraz wypełniania wniosku wspólnie z pracownikami urzędu.
 
* §6 ust. 4 Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. 2018 poz. 117) „Dopuszcza się negocjacje pomiędzy starostą a pracodawcą treści wniosku, w celu ustalenia ceny usługi kształcenia ustawicznego, liczby osób objętych kształceniem ustawicznym, realizatora usługi, programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu, z uwzględnieniem zasady zapewnienia najwyższej jakości usługi oraz zachowania racjonalnego wydatkowania środków publicznych.”

Rezerwa – pula Rady Rynku Pracy

  1. Osoby po 50. roku życia
    KFS przewiduje również wsparcie dla osób po 50. roku życia, co ma na celu ich aktywizację zawodową oraz dostosowanie do zmieniających się warunków rynku pracy.
  2. Osoby z niepełnosprawnościami
    Wsparcie dla osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności będzie miało na celu ich integrację oraz rozwój zawodowy, co jest kluczowe dla budowania społeczeństwa inkluzywnego.
  3. Osoby z niskim wykształceniem
    Inwestycje w rozwój umiejętności osób z niskim wykształceniem pomogą w ich aktywizacji zawodowej i poprawie sytuacji na rynku pracy.
  4. Branże wskazane przez powiatowe urzędy pracy
    Ostateczne kierunki wsparcia będą również zależały od lokalnych potrzeb, co pozwoli na dostosowanie działań do specyfiki danego regionu.

Plan wydatkowania środków KFS na 2025 rok

W nadchodzącym roku 2025 planowane jest wydatkowanie środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) w wysokości 419 591 tys. zł. Środki te będą przeznaczone na szereg działań mających na celu wsparcie rozwoju zawodowego pracowników oraz dostosowanie ich kwalifikacji do zmieniających się potrzeb rynku pracy. Poniżej przedstawiamy szczegółowy podział wydatków.

  1. Wydatki na zadania urzędów pracy

Z budżetu KFS kwota 336 509 tys. zł zostanie przeznaczona na zadania realizowane przez Ministerstwo właściwe do spraw pracy, Wojewódzkie Urzędy Pracy (WUP) oraz Powiatowe Urzędy Pracy (PUP). Szczegółowy podział środków na działania poszczególnych urzędów w różnych województwach przedstawia się następująco:

  • Ministerstwo właściwe ds. pracy: 246 tys. zł
  • Dolnośląskie: 25 435 tys. zł
  • Kujawsko-Pomorskie: 16 569 tys. zł
  • Lubelskie: 16 723 tys. zł
  • Lubuskie: 8 032 tys. zł
  • Łódzkie: 21 858 tys. zł
  • Małopolskie: 31 624 tys. zł
  • Mazowieckie: 54 053 tys. zł
  • Opolskie: 7 527 tys. zł
  • Podkarpackie: 16 657 tys. zł
  • Podlaskie: 9 459 tys. zł
  • Pomorskie: 20 366 tys. zł
  • Śląskie: 37 418 tys. zł
  • Świętokrzyskie: 9 437 tys. zł
  • Warmińsko-Mazurskie: 10 644 tys. zł
  • Wielkopolskie: 33 643 tys. zł
  • Zachodniopomorskie: 12 882 tys. zł
  1. Rezerwa KFS

Dodatkowo, w planie na 2025 rok przewidziano rezerwę KFS w wysokości 83 082 tys. zł. Rezerwa ta ma na celu zapewnienie elastyczności w wydatkowaniu środków oraz umożliwienie reagowania na nieprzewidziane potrzeby rynku pracy.

Łącznie, plan wydatkowania środków KFS na 2025 rok wynosi 419 591 tys. zł. Wydatki te mają na celu nie tylko rozwój umiejętności pracowników, ale również wsparcie dla instytucji zajmujących się rynkiem pracy, co jest kluczowe w kontekście dynamicznych zmian gospodarczych oraz potrzeb rynku pracy.

Realizacja planu wydatkowania KFS w 2025 roku będzie miała istotne znaczenie dla zwiększenia efektywności kształcenia zawodowego oraz dostosowywania kwalifikacji pracowników do wymogów pracodawców, co powinno przyczynić się do wzrostu konkurencyjności polskiej gospodarki.

2024

Priorytety wydatkowania Krajowego Funduszu Szkoleniowego w roku 2024

Priorytety wydatkowania środków KFS ustalone przez Ministra właściwego do spraw pracy w porozumieniu z Radą Rynku Pracy. W roku 2024 obowiązują następujące priorytety KFS:

  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy

Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź zostały/będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami.
Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych/ na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub która wymaga nabycia nowych kompetencji niezbędnych do wykonywania pracy w związku z wdrożeniem nowego procesu

2. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych

Przyjęte sformułowanie niniejszego priorytetu pozwala na sfinansowanie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności ogólno-zawodowych (w tym tzw. kompetencji miękkich), o ile powiązane są one z wykonywaniem pracy w zawodzie deficytowym

Urząd będzie brał pod uwagę zawody deficytowe określone w Barometrze zawodów na terenie powiatu…. w roku 2024.

3. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz osób będących członkami rodzin wielodzietnych

Przyjęty zapis priorytetu pozwala na sfinansowanie niezbędnych form kształcenia ustawicznego osobom (np. matce, ojcu, opiekunowi prawnemu), które powracają na rynek pracy po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem.
Priorytet adresowany jest do osób, które w ciągu jednego roku przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie podjęły pracę po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem. Wnioskodawca powinien do wniosku dołączyć oświadczenie, że potencjalny uczestnik szkolenia spełnia warunki dostępu do priorytetu bez szczegółowych informacji mogących zostać uznane za dane wrażliwe np. powody pozostawania bez pracy.
Priorytet adresowany jest także do osób, które mają na utrzymaniu rodziny 3+ bądź są członkami takich rodzin, ma na celu zachęcić te osoby do inwestowania we własne umiejętności i kompetencje, a przez to dać im szanse na utrzymanie miejsca pracy. Z dofinansowania w ramach priorytetu mogą skorzystać członkowie rodzin wielodzietnych, którzy na dzień złożenia wniosku posiadają Kartę Dużej Rodziny bądź spełniają warunki jej posiadania.
Należy pamiętać, że dotyczy to zarówno rodziców i ich małżonków, jak i pracujących dzieci pozostających z nimi w jednym gospodarstwie domowym.
Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny przysługuje wszystkim rodzicom oraz małżonkom rodziców, którzy mają lub mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci.
Przez rodzica rozumie się także rodzica zastępczego lub osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka.
Prawo do Karty Dużej Rodziny przysługuje także dzieciom:
✓ w wieku do 18. roku życia,
✓ w wieku do 25. roku życia – w przypadku dzieci uczących się w szkole lub szkole wyższej,
✓ bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, ale tylko w przypadku, gdy w chwili składania wniosku w rodzinie jest co najmniej troje dzieci spełniających powyższe warunki.
Należy pamiętać, że prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny nie przysługuje rodzicowi, którego sąd pozbawił władzy rodzicielskiej lub któremu sąd ograniczył władzę rodzicielską przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej, chyba że sąd nie pozbawił go władzy rodzicielskiej lub jej nie ograniczył przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej w stosunku do co najmniej trojga dzieci, prawo to nie przysługuje również rodzicowi zastępczemu lub prowadzącemu rodzinny dom dziecka, w przypadku gdy sąd orzekł o odebraniu im dzieci z uwagi na niewłaściwe sprawowanie pieczy zastępczej. Karta jest przyznawana niezależnie od dochodu w rodzinie.
Prawo do posiadania Karty przysługuje członkowi rodziny wielodzietnej, który jest:
✓ osobą posiadającą obywatelstwo polskie, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
✓ cudzoziemcem mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy udzielony w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 oraz art. 186 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2023 r. poz. 519, z późn. zm.), lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej, jeżeli zamieszkuje z członkami rodziny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
 ✓ mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkom jego rodziny w rozumieniu art. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz.U. z 2021 r. poz. 1697, z późn. zm.), posiadającym prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Uwaga: Warunki – powrotu na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz bycia członkiem rodziny wielodzietnej – nie muszą być spełniane łącznie. 

4. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności cyfrowych

Propozycja tego priorytetu wynika z faktu, że postęp technologiczny i cyfrowy jest coraz bardziej obecny w życiu każdego człowieka i będzie skutkować istotnymi zmianami w strukturze zatrudnienia oraz popycie na konkretne zawody i umiejętności.
Bardzo ważne jest aby osoby funkcjonujące na rynku pracy były wyposażone w umiejętności, które nie będą się szybko dezaktualizować i pozwolą na stały rozwój posiadanego doświadczenia, wiedzy i umiejętności.
Składając stosowny wniosek o dofinansowanie podnoszenia kompetencji cyfrowych Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.
Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem. W każdej dziedzinie gospodarki i w większości współczesnych zawodów kompetencje cyfrowe nabierają kluczowego znaczenia.
Kompetencje cyfrowe to nie tylko obsługa komputera i programów. Wraz z postępem technologicznym zmienia się ich zakres. Dziś kompetencje cyfrowe to także umiejętności korzystania z danych i informacji, umiejętności porozumiewania się i współpracy, tworzenie treści cyfrowych, programowanie, kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem.

5. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób pracujących w branży motoryzacyjnej

W ramach priorytetu przewiduje się szeroki zakres wspieranych działań dotyczący podnoszenia kompetencji dla osób planujących kontynuację pracy w branży motoryzacyjnej, zatrudnionych obecnie przy produkcji i naprawie pojazdów samochodowych.
Wsparcie w ramach priorytetu mogą otrzymać pracodawcy i pracownicy zatrudnieni w firmach z szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej.

O przynależności do ww. branży decydować będzie posiadanie jako przeważającego jednego z poniższych kodów PKD:

29.10.B Produkcja samochodów osobowych,
29.10.C Produkcja autobusów,
29.10.D Produkcja pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu towarów,
29.10.E Produkcja pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
29.20.Z Produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych; produkcja przyczep i naczep,
29.31.Z Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych,
29.32.Z Produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli,
45.20.Z Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.
Celem priorytetu jest dofinansowanie specjalistycznych szkoleń technicznych, które pozwolą nabyć nowe kwalifikacje osobom zatrudnionym w branży motoryzacyjnej przy produkcji pojazdów i ich komponentów.
Szkolenia te mogą obejmować między innymi obszary dotyczące: budowy układów magazynowania energii (akumulatorów) stosowanych w pojazdach elektrycznych, budowę instalacji elektrycznej pojazdów niski i zeroemisyjnych, technologie napędów wodorowych, uzyskanie uprawnień SEP do 1 kv, urządzeń elektronicznych stosowanych w pojazdach zeroemisyjnych.
W przypadku serwisów i zakładów naprawczych w ramach priorytetu przewiduje się dofinansowanie m.in. specjalistycznych szkoleń technicznych w zakresie serwisowania i obsługi samochodów elektrycznych dla mechaników obsługujących i naprawiających dotychczas tradycyjne pojazdy spalinowe, uzyskanie uprawnień SEP do 1 kv, które są niezbędne do wykonywania prac przy wysokonapięciowej instalacji elektrycznej pojazdów

6. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób po 45 roku życia

W ramach niniejszego priorytetu środki KFS będą mogły sfinansować kształcenie ustawiczne osób wyłącznie w wieku powyżej 45 roku życia (zarówno pracodawców jak i pracowników). Decyduje wiek osoby, która skorzysta z kształcenia ustawicznego, w momencie składania przez pracodawcę wniosku o dofinansowanie w PUP 

7. Wsparcie kształcenia ustawicznego skierowane do pracodawców zatrudniających cudzoziemców

W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia zarówno dla cudzoziemców, jak i polskich pracowników (to samo dotyczy pracodawców), które odpowiadają na specyficzne potrzeby, jakie mają pracownicy cudzoziemscy i pracodawcy ich zatrudniający.
Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:
✓ doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu / branży;
✓ doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
✓ ułatwianie rozwijania i uznawania w Polsce kwalifikacji nabytych w innym kraju;
✓ rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.
Ze szkoleń w ramach tego priorytetu mogą korzystać również pracodawcy i pracownicy z polskim obywatelstwem o ile wykażą w uzasadnieniu wniosku, że szkolenie to ułatwi czy też umożliwi im pracę z zatrudnionymi bądź planowanymi do zatrudnienia w przyszłości cudzoziemcami.

8. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie zarządzania finansami i zapobieganie sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach

  1. Konieczne staje się  wspieranie nabywania umiejętności przedsiębiorców i kadry zarządzającej w zakresie prawidłowej identyfikacji ryzyk towarzyszących danej działalności gospodarczej, umiejętności prawidłowej oceny sytuacji finansowej, trafnej oceny symptomów zwiastujących nadchodzący kryzys finansowy w danej firmie, a nade wszystko umiejętności znajdowania konkretnych sposobów i rozwiązań przezwyciężania trudności i umiejętności budowania długofalowej odporności na kryzysy, aby pomimo trudności firma mogła przetrwać na rynku.                   W celu zapewnienia przedsiębiorstwu możliwości osiągnięcia sukcesu należy optymalizować warunki pracy, budować skuteczny system zarządzania kryzysem, wypracowywać nowe innowacyjne rozwiązania.
    W szczególności wspierane powinny być szkolenia i kursy, które są dedykowane dla danej branży i dotyczą analizowania sytuacji finansowej, pozwalają na poznanie w praktyce narzędzi do controllingu i monitorowania kondycji danego przedsiębiorstwa, podczas których omówione zostaną przypadki odstępstw od przyjętych norm w zakresie prawidłowego zarządzania finansami, nakładami na inwestycje czy marketing a także uczące pozyskiwania dodatkowych preferencyjnych źródeł finansowania lub restrukturyzacji zadłużenia.
    W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia przede wszystkim dla właścicieli firm, kadry zarządzającej, menadżerów oraz pracowników realizujących zadania w obszarze zarządzanie i finansów.
    Przykładowe tematy szkoleniowe (moduły) programów szkoleniowych z zakresu zarządzania finansami i zapobiegania sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach:
  1. Zarządzanie finansami:

o Analiza finansowa i interpretacja sprawozdań finansowych.
o Planowanie budżetu i kontrola kosztów. o Skuteczne zarządzanie płynnością finansową.

  1. Zapobieganie sytuacjom kryzysowym:

o Wczesne wykrywanie sygnałów ostrzegawczych.
o Ocena ryzyka i strategie jego minimalizacji.
o Planowanie awaryjne i scenariusze kryzysowe.

  1. Komunikacja w sytuacjach kryzysowych:

o Skuteczna komunikacja z interesariuszami w trudnych sytuacjach.
o Zarządzanie wizerunkiem firmy podczas kryzysu.

  1. Doskonalenie umiejętności przywódczych:

o Rozwijanie umiejętności decyzyjnych w warunkach presji.
o Motywowanie zespołu w trudnych czasach.

  1. Technologie wspierające zarządzanie finansami:

o Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i systemów do analizy danych finansowych.
o Automatyzacja procesów księgowych i raportowania.

Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu powinien wykazać powiązanie zakresu obowiązków pracownika z wnioskowanym szkoleniem. Składając stosowny wniosek o dofinansowanie w ramach przedmiotowego priorytetu wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności, wiedzy, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.

Priorytety wydatkowania środków rezerwy KFS wynikające z decyzji Rady Rynku Pracy

  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników Centrów Integracji Społecznej, Klubów Integracji Społecznej, Warsztatów Terapii Zajęciowej, Zakładów Aktywności Zawodowej, członków lub pracowników spółdzielni socjalnych oraz pracowników zatrudnionych w podmiotach posiadających status przedsiębiorstwa społecznego wskazanych na liście/rejestrze przedsiębiorstw społecznych prowadzonym przez MRiPS.
  2. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności.
  3. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób, które mogą udokumentować wykonywanie przez co najmniej 15 lat prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a którym nie przysługuje prawo do emerytury pomostowej.
  4. Wsparcie kształcenia ustawicznego w obszarach/branżach kluczowych dla rozwoju powiatu/województwa wskazanych w dokumentach strategicznych/planach rozwoju.

_____________________

2023 rok

Ważna informacja dla pracodawców !!!

Informujemy, że w niektórych powiatach rozpoczęły się już nabory wniosków o dofinansowanie szkoleń na rok 2023 z KFS – szczegółowe informacje będzie można uzyskać na stronie Powiatowego Urzędu Pracy na terenie którego mieści się siedziba Państwa firmy lub zakład pracy (w tabeli zamieszczonej poniżej znajdziecie Państwo linki przekierowujące bezpośrednio do wybranych PUP).

Dla firm i osób, które są zainteresowane skorzystaniem z dofinansowania szkoleń w zawodach deficytowych „samodzielnego księgowego”, „pracowników ds. rachunkowości i księgowości” lub „specjalisty ds. zarządzania zasobami ludzkimi i rekrutacji (szkolenia dla pracowników działu kadr i płac)występujących w wybranych powiatach lub województwach przygotowaliśmy już stosowne programy szkoleń na podstawie których można wnioskować o dofinansowanie szkoleń, po uprzednim kontakcie z nami w sprawie przygotowania niezbędnych załączników z firmy szkoleniowej, które należy dołączyć do wniosku.

W razie pytań prosimy o kontakt z nami.

Poniższe linki przekierują Państwa do programów poszczególnych  pakietów szkoleniowych oraz kursów zaplanowanych przez na rok 2023, o dofinansowanie, których możecie Państwo wnioskować w wyznaczonym przez PUP terminie (w momencie jego ustalenia zostanie on również udostępniony przez nas w tabeli poniżej):

Szkolenia dla pracowników działu  księgowości:

  • Zawód deficytowy  – samodzielny księgowy
  •  Zawód deficytowypracownik ds. rachunkowości i księgowości

Szkolenia dla pracowników działu kadr i płac:

  • Zawód deficytowy specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi i rekrutacją

Uwaga !

Procedura wnioskowania nie jest skomplikowana i jest uzależniona od wytycznych danego Powiatowego Urzędu Pracy na terenie którego mieści się siedziba firmy wnioskującej o wsparcie
Terminy naboru wniosków w poszczególnych powiatach

l.p.

PUP

  rozpoczęcie

  zakończenie

 link przekierowujący na stronę PUP
(w przypadku ogłoszenia naboru do dokumentów i warunków które należy spełnić aby otrzymać dofinansowanie)

1

JELENIA GÓRA

   

– szczegółowe informacje

2

BOLESŁAWIEC

   

– szczegółowe informacje

3

LUBAŃ

   

– szczegółowe informacje

4

LWÓWEK

   

– szczegółowe informacje

5

KAMIENNA GÓRA

   

– szczegółowe informacje

6

ZGORZELEC

   

– szczegółowe informacje

7

WAŁBRZYCH

   

– szczegółowe informacje

8

ŚWIDNICA

   

– szczegółowe informacje

9

WROCŁAW

 

 

– szczegółowe informacje

10

LEGNICA

   

– szczegółowe informacje

           Pozostałe nabory KFS

      1

POZNAŃ

24.01.2023

24.01.2023

– szczegółowe informacje

2

WARSZAWA

   

– szczegółowe informacje

3

CZĘSTOCHOWA

   

szczegółowe informacje

4

KRAKÓW MIASTO

   

szczegółowe informacje

5

KRAKÓW POWIAT

   

szczegółowe informacje

6

ZIELONA GÓRA

   

– szczegółowe informacje

 7

KONIN

   

– szczegółowe informacje

9

OPOLE

25.01.2023

27.01.2023

– szczegółowe informacje

8

SZCZECIN

   

szczegółowe informacje

Mikro przedsiębiorcy (firmy zatrudniające średniorocznie mniej niż 10 osób) ze środków KFS mogą otrzymać dofinansowanie w 100% kosztów kształcenia, a w przypadku pozostałych firm (małych i średnich przedsiębiorców) 80% kosztów szkolenia. Środki finansowe przeznaczone są na sfinansowanie szkoleń zarówno pracowników jak i pracodawców. Przypominamy, że pracodawcą nie jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą i niezatrudniający pracowników w ramach umowy o pracę, współpracujący wyłącznie ze współmałżonkiem, czy też zatrudniający osoby na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Dla kogo środki?
O środki w ramach Funduszu może ubiegać się każdy pracodawca, który zatrudnia co najmniej jednego pracownika.

Przy dofinansowaniu nie uwzględnia się innych kosztów, które pracodawca ponosi w związku z udziałem pracowników w kształceniu ustawicznym, np. wynagrodzenia za godziny nieobecności w pracy w związku z uczestnictwem w zajęciach, kosztów delegacji w przypadku konieczności dojazdu do miejscowości innej niż miejsce pracy itp.

Pracodawca ubiegający się o środki z KFS musi spełnić co najmniej jeden z priorytetów Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które zostały przyjęte na 2023 r. :

  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego skierowane do pracodawców zatrudniających cudzoziemców.
    Wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.
    3. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych. (PUP – zamieszcza wykaz zawodów deficytowych w ogłaszanym przez siebie konkursie!)
    4. Wsparcie kształcenia ustawicznego dla nowozatrudnionych osób (lub osób, którym zmieniono zakres obowiązków) powyżej 50 roku życia.
    5. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz osób będących członkami rodzin wielodzietnych.
    6. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób poniżej 30 roku życia w zakresie umiejętności cyfrowych oraz umiejętności związanych z branżą energetyczną i gospodarką odpadami.

Pracodawca ubiegający się w 2023 r. o przyznanie środków z KFS na finansowanie lub współfinansowanie działań na rzecz kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców musi spełnić przynajmniej jeden z powyższych priorytetów !!!

 

NEWSLETTER

Subskrybuj aby dostawać nasze aktualności prosto do Twojej skrzynki. Obiecujemy, że nie będziemy wysyłać do Ciebie spamu. W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Przechodząc dalej, akceptujesz politykę prywatności

Copyright © 2016-2022 by B&K Doradztwo i szkolenia dla biznesu Sp. z o.o.
Wszystkie prawa zastrzeżone.

Projekt i realizacja TwojaReklama